METODOLOGIES I PROCESSOS
Normalment, el que defineix millor una composició musical son les metodologies i processos emprats per fabricar-la. Això vol dir que, si volem certa originalitat, cal abordar, aquest aspecte en cada projecte, de manera oberta.
Tot i amb això, en el procés de la composició per a arts escèniques o audiovisuals, hi ha unes constants que caldrà abordar.
DOCUMENTACIÓ
Sempre és bo documentar-se sobre el tema que tractarà el projecte. És interessant que això pugui ajudar a entendre millor l’obra. Però també cal saber veure els elements que s’hagin après en el procés de documentació que no han d’influir en la producció musical.
COMPROMÍS, ABSORBIR L’OBRA
Com una esponja. Esdevenir còmplice del director o directora. Anar a les lectures, visitar assajos o sessions de rodatge, veure, si n`hi ha, el muntatge de diferents maneres. Deixar-se xopar amb el més essencial i quedar calat fins poder escoltar cada part de l’obra. Aleshores posar-se a la pell de l’espectador per poder visionar la música que més ajudarà per a cada escena.
GUIÓ MUSICAL
A on volem música i per què. Hi ha directors o directores que ja tenen un guió musical elaborat abans de la primera lectura. N’hi ha que prefereixen que ho facis tu. I també hi ha la opció de fer-ho junts.
S’ha d’estar preparat per transitar per qualsevol d’aquests camins. En tot cas, un guió musical ben fet és el 50% de la partida.
IDEES MUSICALS
El desenvolupament del guió musical ens posarà en situació d’encarar-nos amb les qüestions narratives. Això ens obrirà la porta a concretar la relació de la música amb l’acció, els personatges o la imatge. I, així mateix, a concretar motius melòdics, ritmes, colors i textures, i el seu ordre en el puzle de les jerarquies de les idees musicals.
DIMENSIÓ MUSICAL
Cal escollir la dimensió global de la música d’una obra i tanmateix, la dimensió de cada bloc musical. És important abordar-ho sense prejudicis estètics i fer-ho des d’aquests aspectes:
- Arranjament. Quins i quants instruments intervenen. Des d’un solo, passant pel duo, quartet, fins a l’orquestració. Textures. L’abast de les tessitures i registres de la suma dels instruments es tradueix en dimensions concretes.
- Producció musical. La concreció de l’arranjament i de les textures, jerarquia de les frases musicals i dels instruments.
- Espai Sonor. Decidir amb quin volum, quina equalització, per quins altaveus sona la música, quina concreció auditiva, en definitiva, quina dimensió donem a cada part. Les obres de format escènic permeten més marge en aquest aspecte que, d’altra banda, comparteix una frontera molt fina amb la producció musical.
COMPLICITAT
Tots els projectes són treballs col·lectius. Cal fer-se responsable de la música d’una obra, però això no significa treballar sol.
Costa entendre aquests processos sense un treball sintonitzat amb l’equip de direcció, I d’altra banda, també cal col·laborar amb músics, productors, tècnics i en alguns projectes més complexos amb productors musicals o responsables d’espai sonor.